DET BLI’R I FAMILIEN – FIRE GENERATIONER KOPPEL

I en charmerende musikforestilling fortæller Lone, Thomas Peter og Jonathan Koppel, 2., 3. og 4. generation efter Herman D. Koppel, med hjælp fra fire gæster, i ord og toner krøniken om en af de mest indflydelsesrige musikfamilier i nyere tids Danmark.
søndag den 2. februar 2025 kl. 19.30
Sct. Nicolai Kirke

I starten af det forrige århundrede tog skræddersønnen Isak og kæresten Manja turen fra det opdelte Polen mod København. Og allerede før Herman kom til verden, købte parret det klaver, der banede vejen for den pianist- og komponistkarriere, som ud over international anerkendelse også har affødt foreløbig tre generationer mere af dygtige musikere og sangere.

For to år siden forhindrede kalenderne det, men nu er det i samarbejde med Sct. Nicolai Sogns menighedsråd lykkedes at få forestillingen til Vejle, og vi kan, krydret undervejs med familiens anekdoter, glæde os til en spændende buket fra tidlige værker som ’Sangen om Larsen’ fra ’Melodien, der blev væk’ over jazz og klaverstykker til børnebørnene til de senere vokale værker, hvor vi blandt andet gennem soundboksen får en helt særlig oplevelse af Lone Koppel i sopranpartiet fra oratoriet ’Moses’.

"Hvorfor skriver De ikke nogle sange til mig, Herman?"Herman replicerede, at manglende tekster var én af årsagerne. Dengang lå der på ethvert hotelværelse med respekt for sig selv en bibel i natbordsskuffen. Den fiskede Aksel Schiøtz frem og lagde foran sin makker, mens han bebudede: "Hér har De alle de tekster, De får brug for!" (fra Thomas Peter Koppels biografi, VÆR IKKE KRÆSEN – kunstner & iværksætter)

Lone Koppel, Thomas Peter Koppel, Jonathan Koppel, Vibeke Kristensen, Irene Hasager, Allan Sjølin, Christina Bjørkøe

Foto Sussie Vig

Arrangør Sct. Nicolai Sogns Menighedsråd og TeaterVejle