DE URØRLIGE

Folketeatret med en varm komedie om et uventet venskab. Preben Kristensen og Arian Kashef spiller det umage par i teaterudgaven af én af fransk filmhistories mest fantastiske film.
mandag den 2. december 2024 kl. 19.30

Filmen DE URØRLIGE bygger på en virkelig historie om et venskab mellem to meget forskellige mænd. Philippe Pozzo di Borgo var mangemillionær og blev lam ved en ulykke. Han skrev selv bogen om sit venskab med den småkriminelle Driss, arbejdsløs fra en forstadsghetto. Filmen var i sin tid den mest sete ikke-engelsksprogede film i verden.

Nu kommer den på scenen i Vejle med Preben Kristensen og Arian Kashef i de største roller. Phillippe har brug for en hjælper. Driss vil allerhelst forblive arbejdsløs, men skal søge et job og gør det. De to mænd er meget langt fra hinanden på alle områder. Phillippe er bundet til sin kørestol og helt afhængig af hjælp fra Driss. Han er ofte sur og urimelig. Driss bringer ham ud af sin isolation og viser verden udenfor. Vi ser, hvordan forholdet mellem de to mænd udvikler sig til noget enestående, og med humoren som grundtone i deres samspil giver de hinanden et skub fremad i livet.

I virkelighedens verden var de to mænd sammen i 10 år. Vi må nøjes med en aften i Vejle Musikteater; men det skal nok blive en dejlig aften.

Preben Kristensen, Arian Kashef, Troels Malling, Jeanette Binderup-Schultz, i alt seks medvirkende

Dramatiker, forfatter: Af Eric Toledano og Olivier Nakache dramatiseret af Kim Bjarke

Instruktion Kim Bjarke

Scenografi Camilla Bjørnvad