I TILFÆLDE AF...

Katastrofeteater om krig, magt og overlevelse. Det Kongelige Teater spørger os, hvad der er tilbage af menneskeligheden, når fundamentet under civilisationen krakelerer?
mandag den 11. november 2024 kl. 19.30

Måske får vi svaret, når nogle af landets dygtigste skuespillere gæster TeaterVejle med den engelske dramatiker Howard Barkers I TILFÆLDE AF...

Krig, krise og grusom logik

I en ikke nærmere identificeret krigstilstand og på tværs af tider og landegrænser kæmper mennesker for at få kontrol over deres tilværelse, imens de konfronteres med krigens og krisens grusomme logik og presses til det yderste af deres følelseslivs grænser.

Overlevelsestrangen konfronterer personernes menneskelighed. Hvornår skal de gøre modstand og handle? En hærfører kan ikke lukke ørene for de såredes smerteskrig, men skal fortsætte fremmarchen og fremstå som en stærk leder, som soldaterne kan finde mod hos; en godtroende kvinde låser døren op for terrorister, der tager hendes mand med sig; en kvinde, der har snigmyrdet sin elsker for at redde sit folk, skal nu tage imod dette folks hyldest; en torturbøddel dræber en dreng for øjnene af hans stumme mor og overtager hans plads som søn.

Groteske og poetiske Barker

I TILFÆLDE AF... består af ti intense scener, hvor Barker fremstiller civilisationens skrøbelighed og spørger, hvad der sker med mennesker, der befinder sig i krisesituationer, hvor krig eller truslen om krig er til stede. I Barkers poetiske og groteske univers er mennesker sat i situationer, hvor de kun kan gøre det forkerte, imens de panisk holder fast i deres værdighed i håbet om at overleve som hele mennesker.

Krigen og volden drager os til krigens skueplads. Man ville ønske man kunne kigge væk, men man kan ikke lade være med at se på.

Marina Bouras, Tom Jensen, Alexander Bryld Obaze og Karla Rosendahl

Dramatiker Howard Barker