DEN GRØNLANDSKE MAND

DEN GRØNLANDSKE MAND ER AFLYST
tirsdag den 14. april 2020 kl. 19.30
Scenen, Musikteatret

Alle med billet til DEN GRØNLANDSKE MAND har fået direkte besked om, at forestillingen desværre er aflyst på grund af Vejle Kommunes velbegrundede beslutning om, at Vejle Musikteater også holdes lukket i april.

Vi refunderer billetprisen (dog minus gebyr) og må nøjes med at glæde os til en ny sæson.

Den handler om den grønlandske mand i det nye årtusinde; hans identitet, selvforståelse og hans forhold til kvinden, den grønlandske og den danske, til sig selv, sin krop, sin seksualitet, sin alder, sine forfædre, sine børn. Hans forhold til det at være mand og til en verden i forandring. Vi ønsker at komme bag om myterne og fordommene, for at gøre op med det medieskabte billede og det selvbillede mange grønlandske mænd bærer rundt på, og give den grønlandske mand et nyt afsæt.

Teater Freeze Productions og Grønlands Nationalteater giver i denne unikke dansksprogede co-produktion den grønlandske mand en ny stemme og tilføjer relevante nuancer til de yderligheder, der præger den stereotype fortælling i både Danmark og Grønland. I montager af musik, dans, fysik og elektronik udfolder fire af Grønlands bedste skuespillere den grønlandske mand i det nye årtusinde: hans drømme, længsler, liv, kærlighed, glæder og sorger.

Angutivik betyder “rigtig mand” på grønlandsk. Men hvem er han, den rigtige grønlandske mand? Hvorfor hører vi kun om jægeren på indlandsisen eller den fortabte mand på gaden? Er vi helt med, eller er vi frosset fast i stereotype billeder? Glæd dig til et redefinerende performanceportræt, der vil vække den grønlandske mand på ny.

Der er udarbejdet undervisningsmateriale til forestillingen.

Klaus Geisler, Kristian Mølgaard, Hans-Henrik Suersaq Poulsen og Miké Thomsen

Tekst Niviaq Korneliussen