GISELLE

Vejle er én af de kun 6 heldige byer, der får besøg af Den Kongelige Ballet og Aalborg Symfoniorkester med den ultimative romantiske ballet, GISELLE, i Schandorf og Hübbes udsøgte koreografi.
torsdag den 7. februar 2019 kl. 19.30

Med sin gribende historie er Giselle den perfekte introduktion til klassisk ballet – en tidløs fortælling om forsmået kærlighed og om at elske ud over livet. Da den første gang blev opført i Paris i 1841, ændrede den med et slag dansens historie; nu kunne publikum flygte ind i en verden af mystik, skønhed, fare og død – en fængslende fortælling om uskyld, kærlighed og svigt.

Den smukke Giselle er spillet mellem to mænd – skovfogeden Hilarion, der tilbeder hende, og den unge hertug Albrecht, som hun er dybt forelsket i. Men Albrecht har glemt at fortælle hende, at han allerede er forlovet med fyrstedatteren Bathilde, og da Giselle finder ud af det, mister hun forstanden og dør i Albrechts arme. Dramaet er dog kun lige begyndt, for Giselle bliver en farlig nymfe, en såkaldt wilie, og Hilarions og Albrechts møde med hende i det hinsides må ende galt.

Rollen som Giselle er en af de mest krævende i ballethistorien. Ikke alene er partiet blandt de teknisk sværeste, men det kræver også det størst tænkelige dramatiske talent at vise udviklingen fra den uskyldige bondepige til en kvinde vanvittig af kærlighed.

Den Kongelige Ballet og Aalborg Symfoniorkester

Koreografi Silja Schandorff og Nikolaj Hübbe efter Jean Coralli og Jules Perrot